torsdag 28 januari 2010

Wow, Sichuan!

Ibland är mitt jobb enahanda. Ibland är det en utmaning. Ibland är det mycket skäll (eller tar jag det bara så?) och ibland är det ganska kul.
Idag var det alldeles otroligt spännande!! Vi besökte Erzhong, ett av Kinas allra största företag. Vi fick en dags rundtur på verkstäderna, där företagets yta upptar ett helt samhälle hemma.
Till saken hör att jag är lätt höjdrädd (lätt en underdrift). Där fann jag mej själv plötsligt balanserande på en metallspång 10 meter uppe i luften. Det fanns räcken, och de var ihopsvetsade, fast alla svetsar satt inte ihop längre, och några såg ut att hållas ihop av målarfärgen. Vad gjorde vi där uppe? Jo, vi kollade på gigantiska ljusbågsugnar där man smälte metallskrot. Hettan från elektroderna var som en majbrasa på Hamre scoutgård... När vi hade gått förbi flera ugnar så skulle vi gå på golvet tillbaka. Men det gick inte, där stod nåt i vägen, så det var samma väg tillbaks.... Åh vad det svindlade! Jag var yr, men jag klarade det! Sen när vi kom förbi den första ugnen så tände de ljusbågen. Då trodde jag jag skulle ramla ner ärligt talat. Gnistor och dån som åskan gick ungefär!!

Nu har vi jobbat färdigt. I natt sover vi i Chengdu, huvudstad i Sichuan-provinsen. Ikväll har vi varit ute och strosat på Jinli Street, där gamla byggnader tränger ihop sej tätt intill ett tempel från Ming-dynastin. Där finns idag massor av små butiker och gatustånd där man kan köpa souvenirer och mat i mängd. Vi fick smaka på allt möjligt gott (vet inte vad allt var) och avslutade med en lugn drink i ett gammalt te-hus.

Nu är det verkligen läggdags, och i morgon bär det av tillbaka till Shanghai.

Inga kommentarer: