söndag 24 januari 2010

Bra dag

Har haft en jättebra dag i Kina. Träffat bekanta som bor här och blivit bjuden på både lunch och kladdkaka med jordgubbar. Nu återstår att försöka hålla sej vaken ett par timmar till, så att sömnrytmen kommer i fas med klockan. Inte helt lätt, det vet jag sen förut. Tacksam att jag lyckades sova 3 timmar på planet! Det är nog personligt rekord! Jag gillade Finnair, bra stolar!
Shanghai är imponerande. Stort som bara den och skyskrapor överallt. Hotellet vi bor på ligger mitt i stan och är verkligen flott! Vi har avtalspris så det är helt överkomligt (billigare än Scandic hemma, men rena rama lyxen med mina mått).
Det är lättare att resa till Kina nuförtiden mot när jag först satte min fot här för 10 år sedan. Då blev det en chock nästan med all trängsel, avgaser och obegripligheter. Idag landar man på moderna flygplatser där man kan läsa engelska skyltar och de pratar engelska i högtalare... Då. när vi skulle flyga inrikes, var det bara kinesiska tecken på griffeltavlor, vilka dessutom ändrades med jämna mellanrum om man fick för sig att byta nån gate eller så...
Ikväll har vi träffat våra kollegor och ätit middag. God mat; kyckling, fläsk, fisk, maneter, äggkaka med musslor, marinerad krabba (rå - blä) och en lokal specialitet: soppa på lamm och fisk. Inget ris så långt ögat når. Det bjuder man inte på på restaurang, det är inte fint nog. Den mest överraskande rätten var fläsk som låg på en bädd av kål. Kålen var mörkbrun, men smaken var exakt som den långkål jag gör av grönkål till jul varje år!! Knasigt!

Nu ska jag nog ta och bläddra lite bland TV-kanalerna. Jag är för trött för att hålla ordning på fingrarna.

Inga kommentarer: