tisdag 26 januari 2010

Betraktar Kina

Iakktagelse 1: Mat som jag inte ätit förut. Idag blev vi serverade lunch igen. En gigantisk måltid även denna gång. Det mesta var gott och igenkännbart. Sjögräset var OK. Det jag inte ville äta var de levande räkorna. Man lägger levande räkor i en sås som till stor del består av rödvin. Sedan sprattlar de hej vilt i glasskålen när maten bärs in på bordet. Kineserna gillar att äta dem, för de säger att räkorna blir fulla och glada av vinet och då blir man glad av att äta dem.... Om räkan dessutom sprattlar till när man biter huvudet av den så är det extra kul... Huga.

Iakktagelse 2: Shanghai är väldigt olikt Beijing.

Iakktagelse 3: Airconditioner i bilen sätter man antingen på hutter-kallt eller må-illa-varmt. Mittemellan verkar vara trasigt. Ingen höjdare då vi idag tillbringat 3+3 timmar i bil.

Annars trivs jag bara bra. I morgon flyger vi till Chengdu, som ligger i Sichuan. Förutom stark mat är de tyvärr glada för sprit och spriten smakar illa. Hoppas, hoppas jag kan slippa. Jag har lyckats slippa sprit hittills, det är bara min äldre manliga kollega som inte klarat sej undan.
Jag kommer att sakna det här underbara hotellet. Jag tror det är det bästa hotellet jag har bott på! Kanske inte snyggaste, men med trevliga små gadgets på rummet och trevlig service och en kanonbra frukostbuffé så klagar inte jag! T ex kommer de på kvällen och drar för gardinerna och levererar is till drinken. På morgonen får man Shanghai Daily hängd på dörren. Man kan bada eller ta en dusch, alternativt ta en "rain shower", då vattnet strilar ner från taket. Och i baren på 66:e våningen har man en utsikt över stan som är helt makalös!! Och dessutom är sängen skön :-) Sämre kan man definitivt ha det!

1 kommentar:

Renée sa...

Härligt att höra att du har det bra :-)